Plakaty reklamowe kiedyś a obecnie- co się zmieniło?

Plakaty są jedną z najstarszych funkcjonujących obecnie form reklamy. Od wielu lat okazują się skutecznym nośnikiem informacji na temat określonych wydarzeń, usług lub produktów. Niektórym mogłoby się wydawać, że w dobie telewizji i Internetu, plakaty reklamowe odchodzą do lamusa. Nic podobnego!

Choć forma plakatów znacznie się zmieniła na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci, nadal pozostają one niezwykle efektywnym i uniwersalnym narzędziem reklamy. Czym różnią się współczesne plakaty reklamowe od swoich poprzedników?

Jak kiedyś wyglądały plakaty?

Szacuje się, że pierwsze plakaty powstały już na przełomie XIX i XX wieku. To właśnie w tym okresie znacznie rozwinęła się litografia, co przyniosło rezultat w postaci nowych form druku. Od zawsze celem plakatów był przekaz określonych informacji i to nie zmieniło się do dzisiaj. Swego czasu plakaty służyły do kształtowania pożądanych postaw społecznych, a nawet były narzędziem propagandowym. Druki reklamowe zachwycały niebanalnymi obrazami, nierzadko ręcznie wykonywanymi przez znanych artystów. Różne marki wykorzystywały na swoich plakatach twarze znanych postaci ze świata kina, muzyki, sportu, a nawet polityki. Wizerunek popularnej osobistości widniejący na plakacie przyciągał uwagę odbiorców i wzbudzał w nich pozytywne odczucia. Właściciele dużych koncernów i firm obmyślali chwytliwe slogany, które po wydrukowaniu trafiały na słupy reklamowe, tablice i ściany budynków, tym samym utrwalając się w świadomości przechodniów. Z czasem plakaty stawały się coraz bardziej kolorowe i oryginalne. Nie wystarczyło już wydrukować jakąkolwiek grafikę i napis- plakat musiał się wyróżniać na tle konkurencji i przyciągać wzrok. Wraz z udoskonalaniem technik druku, plakaty zaczynały wyglądać coraz bardziej profesjonalnie i atrakcyjnie. W czasach, kiedy Internet nie był powszechnie używany, plakaty reklamowe, obok reklamy w gazecie, radio i telewizji, były najlepszym sposobem na promocję.

Współczesne plakaty- czym się wyróżniają?

Trzeba przyznać, że niektóre firmy zrezygnowały z używania plakatów reklamowych na rzecz reklamy internetowej. Mimo to ich popularność nadal utrzymuje się na niezwykle wysokim poziomie. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niska cena oraz szybki czas realizacji. Obecnie na rynku nie brakuje profesjonalnych drukarni oraz utalentowanych grafików, toteż plakaty reklamowe mogą być prawdziwymi arcydziełami. W ostatnich latach specjaliści od marketingu zwracają większą uwagę na to, jak ważne jest dostosowanie reklamy do konkretnej grupy docelowej. Dlatego też plakaty reklamowe coraz częściej są kierowane do określonych odbiorców- młodzieży, fanów sportu, kobiet w średnim wieku, itd. Należy też mieć na uwadze, że w dzisiejszych czasach znacznie trudniej jest przyciągnąć uwagę społeczeństwa. Ludzie są zabiegani i na co dzień dociera do nich mnóstwo bodźców, toteż trzeba niejako walczyć o ich atencję. Do tego celu stosuje się plakaty reklamowe, które intrygują, przekonują, zapadają w pamięć, a czasem nawet szokują i wzbudzają kontrowersje. Niezależnie od tego, co chcemy wypromować, należy starannie przemyśleć dobór kolorów, rozmieszczenie elementów na plakacie i cały jego design.Skuteczny plakat reklamowy powinien tworzyć element dobrze zaplanowanej kampanii marketingowej. Musi być zgodny z estetyką marki i tworzyć z nią spójną całość. Plakat powinien też zachęcać do określonego działania i zawierać jasny komunikat. Współcześnie plakaty reklamowe są łączone z innymi formami marketingu, na przykład zachęcają do odwiedzenia strony internetowej firmy.

Autor:
Artykuł został przygotowany przez Drukarnia Ksero A0 specjalizującą się w druku wielkoformatowym.