Generatory HHO – Samochód „na wodę”

Ceny benzyny oraz oleju napędowego rosną nieustannie, a to z kolei jest powodem poszukiwania alternatywnych źródeł zasilania jednostek napędowych naszych pojazdów. Na pewno jednym z najbardziej futurystycznych i jak do tej pory nie zrealizowanych, jest wykorzystanie wody jako paliwa w silnikach samochodów. Próbą zbliżenia się choć trochę do tej wizji, jest zastosowanie generatorów HHO (Hybrid Hydrogen Oxygen), które stosowane są już od wielu lat w pojazdach poruszających się np. w USA.

Co oznacza skrót HHO?

Już sama nazwa wskazuje na to, że generator HHO to urządzenie, które pozwala na spalanie, poza spalaniem paliwa właściwego dla danego silnika (przeważnie jest to olej napędowy) mieszaniny składającej się z wodoru i tlenu. Z ego powodu, oczywiście w bardzo dużym skrócie, ten rodzaj napędu można nazywać hybrydowym.

Zasada działania owego generatora nie jest jakoś wyjątkowo skomplikowana, można rzec – nawet stosunkowo prosta: w momencie, kiedy zostanie do niego doprowadzony prąd alternatora, ma miejsce elektroliza wody, która jest pobierana ze zbiornika samochodowego. Z tego procesu powstaje mieszkanka niewybuchowa wodoru oraz tlenu, którą określa się mianem HHO.

Następnym etapem jest doprowadzenie owej mieszanki do układu dolotowego jednostki napędowej. Mieszanka, razem z zasysanym powietrzem i klasycznym paliwem (olejem napędowym), dostaje się do komory spalania silnika. Odpowiedni sterownik zawiaduje ilością gazu, który jest doprowadzany do układu dolotowego motoru (oczywiście jest to zależne od jego mocy oraz pojemności skokowej).

Co na ten temat mówią specjaliści?

W całej Polsce działają warsztaty, które montują generatory HHO. Do tej pory urządzenia te zakładano wyłącznie w samochodach z motorami wysokoprężnymi. Według opinii klientów, którzy poruszają się już w taki sposób zmodyfikowanymi autami, Generatory HHO zapewniają ograniczenie spalania oleju napędowego o koło dwadzieścia pięć procent.

Czy jest to na pewno bezpieczne?

Fachowcy, którzy na co dzień zajmują się montażem generatorów HHO twierdzą, a nawet przekonują, że są one całkowicie bezpieczne oraz nieszkodliwe dla jednostki napędowej samochodu, po warunkiem oczywiście odpowiedniego serwisowania. Należy pamiętać, bo co około tysiąc kilometrów dolewać do zbiornika destylowanej wody, natomiast co 25 tysięcy kilometrów przeprowadzać przegląd generatora razem z jego dokładnym czyszczeniem.

Jaki jest koszt zamontowania takiego urządzenia?

Zainstalowanie generatora HHO razem z odpowiednim do niego sterownikiem nie należy do najtańszych. Jeżeli chodzi o auta osobowe jest to wydatek rzędu 1.600 do 2.000 zł (zależne jest to od pojemności skokowej jednostki napędowej oraz stopnia skomplikowania montażu). Przystosowanie vana będzie jeszcze droższe, ceny w tym przypadku zaczynają się od około 2 tysięcy złotych i sięgać mogą nawet 3,5 tysiąca złotych.

Kolejnym krokiem w kierunku urzeczywistnienia marzeń o pojazdach, które będą napędzane zwyczajną wodą są generatory HHO. Obecnie jednak nie ma możliwości wytworzenia wystarczającej ilości prądu, by proces elektrolizy znacząco zwiększyć, i tym samym wytworzyć wystarczająco dużo tlenu i wodoru do napędu motoru pojazdu bez wspomagania się paliwem, a więc w praktyce olejem napędowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *